PGO Big Max 50: Gyakori problémák és ajánlott alkatrészek
Üdv! Ha neked is van PGO Big Max 50 robogód, akkor tudod, milyen jó választás. Kicsi, gyors, és ha vigyázol rá, sokáig kiszolgál.
Fontos megjegyezni, hogy a PGO nem kínai, hanem tajvani gyártó – ez a megbízhatóságán is látszik! Bár nagyon tartós, idővel itt is jöhetnek hibák, akár más járműveknél. De emiatt nem érdemes aggódni! Ha figyeljük a jeleket, és tudjuk, hol találunk megfelelő alkatrészeket, könnyen javítható minden.
Ha most keresel valamit, érdemes a PGO Big Max 50 alkatrészek között nézelődni, mert a típus népszerűsége miatt akár ma is egyszerűen beszerezhetsz bármilyen szükséges cseredarabot. Nézzük végig, mik lehetnek a leggyakoribb hibák, és hogyan működtetheted jól a Big Max-et!
PGO Big Max 50: Gyakori meghibásodások és okaik
Noha a PGO Big Max 50 megbízható, ő sem mentes a szokásos hibáktól és az öregedés okozta problémáktól. Az alábbiakban összeszedtük a leggyakoribb gondokat, amikkel találkozhatsz.
Milyen hibák fordulnak elő leggyakrabban a PGO Big Max 50-nél?
A hajtáslánc alkatrészei szoktak először elromlani. Ezek állandó terhelést kapnak, ezért kopnak a leggyorsabban. A variátor, a kuplung és az ékszíj elkopása teljesen megszokott, rendszeres ellenőrzést és időnként cserét igényelnek.
Előjönhetnek még karburátor problémák, indítási nehézségek, és az elektromos rendszerrel kapcsolatos hibák is. A futómű részein, például a fékbetéteknél vagy gumiknál is számítani lehet cserére.
Mitől lesz nehéz a robogó indítása?
A legtöbbször a gyenge akkumulátor okozza az indítási hibákat. A PGO Big Max 50 12 voltos, 3Ah-s, 50A indítóáramú akkumulátorral működik, például a BOSCH 0 986 FA1 090 típussal. Ha az akkumulátor már régi, főleg hidegben, nehezen indulhat a motor.
Emellett a karburátor eltömődése, a rossz vagy öreg gyújtógyertya, a hibás gyújtásrendszer vagy elkopott berúgómechanizmus is gond lehet. Kétütemű motornál az üzemanyag-keverék (általában 1:50 arány) szintén fontos az indításhoz.
Milyen jelekből látni, ha gyengül a teljesítmény?
Ha a motor már nem gyorsul úgy, vagy nem éri el a régi végsebességet, több oka is lehet. Általában a variátor görgők elkopása, a nem megfelelő gördülőtömeg, vagy az ékszíj vékonyodása az ok.
Eldugult légszűrő (szerencsére van hozzá szűrőbetét), piszkos vagy rosszul beállított karburátor, vagy koszos kipufogó is visszafogja a teljesítményt. Súlyosabb esetben a henger, dugattyú vagy gyűrű kopik el, ilyenkor csökken a kompresszió és romlik a motor teljesítménye.
Honnan tudhatod, ha egy alkatrész megszorult vagy beragadt?
Leggyakrabban a fékrendszer, a gázbowden, a fékbowdenek vagy a kormány okoz ilyen problémát. Ha beragad a fék, az nagyon veszélyes lehet, plusz gyorsan tönkreteheti a fékbetétet vagy a tárcsát, és akár túl is melegedhet.
A gázbowden szorulása kellemetlen gázreakciót idéz elő. Kuplung vagy variátor beragadása elindulási vagy sebességtartás problémákat okoz. Ezeket megfelelő kenéssel, tisztítással vagy cserével lehet megoldani.
Milyen villamossági hibákkal találkozhatsz?
Az elektromos rendszer hibái sok gondot okozhatnak. Például elmehet a világítás (ide BA20d típusú, 12V 35/35W halogén izzó kell), nem működik az index vagy a féklámpa, az indítómotor vagy a töltés.
Töltési hibát okozhat a generátor (gyújtásalaplap) vagy a feszültségszabályzó elromlása. Az 101 Octane jó minőségű gyújtásalaplapja beszerelésre készen, kábelköteggel, pickup egységgel kapható ehhez a robogóhoz.
Hiba felismerése és gyors megoldások
Ha valami nem működik rendesen, a legelső lépés, hogy pontosan megkeressük a baj forrását. Néha már egy apró gond is nagy fejfájást okozhat, de ha tudjuk, hol nézzük meg először, hamarabb találunk megoldást.
Mit tegyél, ha nem indul el a robogód?
Először mindig nézd meg, van-e benzin a tankban, és hogy a keverék friss-e (kétütemű motor miatt fontos). Nézd meg az akkumulátort is, próbáld kézzel berúgni. Ha így megy, az akku vagy a töltő okozza a gondot.
Ha így sem indul, vegyük ki a gyújtógyertyát, tisztítsuk vagy cseréljük újra, és ellenőrizzük, van-e szikra. Ha szikra van, de mégsem indul, nézzük meg a karburátort, hogy kap-e üzemanyagot, tiszta-e. Komolyabb esetben hiba lehet a gyújtásalaplapban vagy a CDI egységben is.
Hangos a motor, vagy rángat a hajtás? Mi lehet a megoldás?
Különös hangok vagy rángás legtöbbször a hajtáslánc környékéről jönnek. A hangos motor lehet a kopott dugattyú vagy henger jele, de lehet a főtengely csapágy is. Ha hajtás oldalról rángat, az általában a variátor vagy kuplung hibája.
Elkophatnak a görgők, az ékszíj, vagy a kuplungpofák. Vizsgáld át ezeket, és ami elkopott, azt cseréld ki! Fontos tudni, hogy a PGO Big Max hosszabb blokkal épült, nem Minarelli főtengellyel, tehát speciális alkatrészek kellenek hozzá.
Elektromos hibák: hogyan keresd a baj forrását?
Először nézd meg az akkumulátort, és ellenőrizd a biztosítékokat. Mérd le az akku feszültségét. Ha az indítómotor nem működik, nézd meg a relét és magát a motort. Ha nincs világítás, nézd át az izzót és a kapcsolót.
Ha nincs töltés, ellenőrizd a generátort és a feszültségszabályzót. Szikra hiánya esetén a baj lehet a gyújtásalaplap, CDI vagy gyújtótrafó. Az 101 Octane teljes gyújtásalaplapja ebben is segíthet.
Ajánlott alkatrészek PGO Big Max 50-hez
A PGO Big Max 50 megbízhatósága nagyban múlik a rendszeres karbantartáson és a kopó alkatrészek időbeni cseréjén. Több jó minőségű utángyártott alkatrész is kapható hozzá.
Mikor kell cserélni a variátort vagy görgőket?
A variátor görgőket futásteljesítmény vagy teljesítménycsökkenés, szokatlan hangok miatt érdemes cserélni. Ha a görgők laposak, vagy a variátoron látszik a kopás, mindenképp újat tegyél bele.
A Polini különböző tömegű, méretű görgőket kínál (például 16×13 vagy 15×12) ehhez a típushoz, hogy beállíthasd a robogót magadnak is. Teljes variátor cserére csak akkor van szükség, ha a ház vagy a tárcsa is sérült vagy kopott.
Kuplung és rugó választás: mire figyelj?
A kuplung akkor szorul cserére, ha nehezen indul el a robogó, rángat, vagy csúszik az indulásnál (felmegy a fordulat, de nem gyorsul). A rugók határozzák meg, hogy milyen fordulaton kapcsol a kuplung – erősebb rugókkal magasabb, gyengébbekkel alacsonyabb fordulaton. A Big Max hosszabb blokkjához illő, a gyári Minarellivel nem kompatibilis alkatrészeket válasszunk.
Meghajtószíj és hajtáslánc: mikor cseréljük, milyen márkákat válasszunk?
Az ékszíj nagyon fontos a hajtásban. Ha vékony, repedt, vagy szakadt, az teljesítménycsökkenést okoz, illetve a robogó meg is állhat. Kb. 8-12 ezer kilométerenként nézd át, és szükség esetén cseréld. A DAYCO 7167-es szíj egy ajánlott típus a PGO Big Max-hez (747 mm hosszú, 16,5 mm széles). Mindenképp a robogódhoz passzoló méretet vegyél!
Elektromos alkatrészek: CDI, generátor, gyújtásalaplap
A hibás elektronikai alkatrészek nehezebb hibákat is okozhatnak. A CDI a gyújtást irányítja, a generátor tölti a rendszert, a feszültségszabályzó szinten tartja az áramot. Ha nincs szikra, nincs töltés vagy ingadozik a motor, ezekben lehet a hiba. Az 101 Octane kínálatában van több PGO típushoz is illő gyújtásalaplap: G-Max, Hot, PMX, T-Rex, Tornado 50 2T.
Dugattyú, gyűrű, henger: mikor kell ezeket javítani vagy cserélni?
Ezek a motor fő alkatrészei. Ha elhasználódnak, csökken a motor ereje, nehezebben indul, nőhet az olajfogyasztás, hangosabb lehet. Ha ilyet tapasztalsz, ellenőrizd őket! Az Athena például komplett dugattyú és henger szetteket kínál a PGO Big Max Sport 50-hez is. Ezekkel felújíthatod vagy felerősítheted a motort. Ha kell, újra lehet fúrni a hengert vagy ki lehet cserélni egy új alkatrészre.
Alkatrészek vásárlása PGO Big Max 50-hez – Mire figyelj?
Alkatrészt vásárolva mindig nézd meg, hogy a te robogód évjáratához és típusához megfelelőt válassz (a PGO Big Max 50 többféle változatban és évjáratban készült 1994-től 2017-ig, pl. Sport, Edition, R Cromo modell is van).
Új, gyári vagy utángyártott alkatrészek: mi a különbség?
Gyári alkatrészek mindig biztosan jók, de drágábbak, mint az utángyártott változatok. Utángyártottból nagy választékot találsz, és olcsóbbak is. Fontos viszont jó helyről venni, mert a rossz minőségű utángyártott alkatrészek gyorsan elhasználódnak, vagy problémát okozhatnak. Tuning alkatrészek (pl. Polini görgők vagy Athena henger szett) a teljesítményt is javíthatják.
Hol tudsz megbízható alkatrészt vásárolni?
Vásárolhatsz szaküzletekben, online alkatrész boltokban vagy márkaszervizben is. Interneten, például a gmoto.hu vagy a motomotors.eu webshopban nagyobb a választék, gyorsabb és kényelmesebb is rendelni. Fontos, hogy legyen részletes termékleírás, és kérhess tanácsot, ha nem vagy biztos a dolgoban. Olyan népszerűségnek örvend a PGO Big Max 50, hogy a fékbetéttől a motor belső részeiig könnyen hozzájuk juthatsz.
Tippek, hogy a PGO Big Max 50 sokáig jól működjön
A hosszú élettartam és megbízható működés titka a rendszeres átvizsgálás és a gondoskodás. Pár egyszerű lépéssel sokáig jó állapotban tarthatod a robogódat.
Mitől lesz hosszabb életű a robogó?
Cseréld rendszeresen az olajat (a kétüteműeknél a benzin-olaj keverék aránya és az olaj minősége fontos), tartsd tisztán vagy cseréld a légszűrőt, ellenőrizd, cseréld a gyújtógyertyát, tartasd karban a fékeket és ellenőrizd a guminyomást is.
Időnként nézd át a hajtásláncot és futóművet, ne hanyagold el az elektromos rendszert sem! Az akkumulátor töltöttsége, a világítás mind fontos. Ha tisztán tartod a robogódat, az esetleges hibákat, szivárgásokat is gyorsabban kiszúrod.
Hasznos tanácsok kezdő és tapasztalt tulajdonosoknak
Akár most lett PGO Big Max 50-ed, akár régi robogós vagy, jól jön néhány tanács. Ismerd meg a járművedet, olvasd el a kezelési utasítást (ha van), és nézz utána a speciális alkatrészeknek (például hosszú blokk, nem Minarelli főtengely). Ne várd meg, míg egy kis hiba nagyobb gondot okoz – inkább javítsd időben.
Mindig jó minőségű üzemanyagot és olajat használj, a megfelelő arányban keverd. És a legfontosabb: ha nem vagy biztos magadban, bátran kérj segítséget tapasztalt robogósoktól vagy szerelőtől! A PGO Big Max 50 jó barát, ha vigyázol rá – a törődés meghálálja magát hosszú, megbízható működéssel.